Charakterystyka studiów
Uczelniany system doskonalenia jakości kształcenia
Cel kształcenia:
Ogólnym celem kształcenia jest profesjonalne przygotowanie słuchaczy do pracy w zawodzie nauczyciela oraz uzyskanie przez słuchaczy wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych dla zrozumienia i rozwiązywania problemów wychowawczych. Ponadto studia mają na celu rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się w trosce o własny rozwój zawodowy oraz przygotowanie do identyfikacji zawodowej, kształtowanie właściwej postawy zawodowej, umiejętności podejmowania inicjatywy oraz odpowiedzialności za siebie i innych, a także za sposób pełnienia swojej roli zawodowej i ról społecznych wiążących się z przynależnością do zawodu nauczyciela, do środowiska lokalnego i nowoczesnego społeczeństwa otwartego.
Tabela efektów kształcenia studiów podyplomowych z przygotowania pedagogicznego
BLOK PRZEDMIOTÓW PEDAGOGICZNYCH | |
Wiedza |
2.1.b. opisuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń; |
Umiejętności |
2.2.b. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji; 2.2.g. potrafi samodzielnie generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązania; |
Kompetencje społeczne |
2.3.c. ma świadomość znaczenia różnic między ludźmi i potrafi je uwzględnić analizując konkretne epizody w interakcjach społecznych; wykazuje wrażliwość na problemy uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i wychowawczymi; 2.3.d. wykazuje gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych, jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej; |
BLOK PRZEDMIOTÓW PSYCHOLOGICZNYCH | |
Wiedza |
2.1.a. opisuje rozwój człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; 2.1.b. opisuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego; |
Umiejętności |
2.2.b. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji; 2.2.f. posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne; |
Kompetencje społeczne |
2.3.c. ma świadomość znaczenia różnic między ludźmi i potrafi je uwzględnić analizując konkretne epizody w interakcjach społecznych, wykazuje wrażliwość na problemy uczniów z zaburzeniami rozwojowymi i wychowawczymi; |
DYDAKTYKA OGÓLNA I PRZEDMIOTOWA | |
Wiedza |
2.1.d. zna genezę dydaktyki ogólnej i najważniejszych systemów dydaktycznych oraz podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki ogólnej; 2.1.g. zna aktualną rzeczywistość edukacyjną; |
Umiejętności |
2.2.b. potrafi odnieść kompetencje nauczania i uczenia się do rzeczywistości edukacyjnej; 2.2.c. stosuje wybrane modele nauczania – uczenia się; 2.2.g. samodzielnie projektuje i tworzy podstawy własnego warsztatu metodycznego i przebieg procesu dydaktycznego; |
Kompetencje społeczne |
2.3.a. ma świadomość, że posiadana przez niego wiedza dydaktyczna zostanie wykorzystana w przyszłych kontaktach z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami; potrafi krytycznie ocenić własny proces uczenia się, weryfikując wyniki uzyskiwane w procesie dydaktycznym; |
BLOK PRZEDMIOTÓW UZUPEŁNIAJĄCYCH | |
Wiedza |
2.5.a. zna techniki informatyczne, bazy danych, informatyczne sieci usług; 2.6.a. posiada podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i patologii narządu mowy; 2.7. zna zasady bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna; |
Umiejętności |
2.5.b. stosuje technologię informacyjną w pracy pedagogicznej; 2.6.b. stosuje utrwalone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy; 2.7. potrafi udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej; |
Kompetencje społeczne |
2.5.b. ma świadomość, że posiadane przez niego kompetencje w zakresie technologii informacyjnej znacząco podnoszą efektywność procesu nauczania. |